Kappsegling

När vi verkligen behöver FLYT

Kappsegling

med FLYT Stockholm

Vi älskar segling. Och utmaningar. Och att vinna förstås. Men mest av allt är det magin som uppstår när lagandan är på topp och vi bara har jäkligt kul tillsammans som är grejen. När summan av delarna blir större än helheten. Och allt bara flyter.

Team Högberga Gård

I besättningen finns både nybörjare och riktigt erfarna seglare. Högberga Gård på Lidingö är vår huvudsponsor och förutom att göra roliga jippon tillsammans förser Högbergas eminenta kök teamet med fantastiska måltider under våra race.
 
Låt oss presentera Team Högberga lite närmare nedan…

Kappsegling Team FLYT Stockholm

Besättning

Adam kappsegling
Adam Hemlin-Billström

Läs mer om Adam

Adam är fördäckets Zlatan enligt egen utsaga. Med sin ringa ålder sänker han genomsnittet ombord med flera decennier. Om du inte hittar honom på FLYT eller i familjens maxi 77:a, på cykeln runt Vättern eller i skidspåret – så finnas han antagligen i Kista – Sveriges Silicon Valley! Meriter: Gotland Runt på under 50 timmar. Många Lidingö runt (några klassvinster). Många Ornö runt (några klassvinster)

Micke Olesen
Micke Olesen

Läs mer om Micke

Ombord på FLYT: Rorsman mestadels, men även trimmer och allt i allo, framför allt fartjagare. Segelmakare sedan mer än 30 år tillbaka. Delägare i UK Sailmakers Sweden. 
Har seglat OS klasser i mer än 10 år som 470 och Soling. Har några SM i olika klasser. Vinst i SM, EM och VM i 11:a. 1:a ÅFOR 2017. Ca 30 Gotland Runt har det blivit, och fler lär det bli.

Tanja
Tanja Askrabic

Läs mer om Tanja

Marknadsansvarig och allt i allo på FLYT. Har en nyvunnen passion för segling. Tokgillar äventyret men värdesätter egentligen mest lugnet och friheten på havet.

Patrick
Patrick Brandin

Läs mer om Patrick

Skeppare och allt i allo ombord på FLYT. Patrick började sin seglingsbana med optimistjolle och föräldrarnas segelbåtar under uppväxten. Växlade över till motorbåt under ett antal år men är sedan några år tillbaka till segling med segelbåt nummer två. Nyvunnen passion för kappsegling. En gång havet alltid havet! Både tacksam och stolt över att ha ett så engagerat och kompetent team ombord på FLYT.

Mikael
Mikael Fallsjö

Läs mer om Mikael

Trim/Teknik. Gillar att vara både på vattnet och i luften. Det började med Optimist och har sedan fortsatt med både familjesegling, kappsegling och flygning. Mikael har seglat flera Öland-, Gotland-, Lidingö-, Ornö- runt, Seapilot2Star, SM, DM, KM…

Lasse
Lasse Billström

Läs mer om Lasse

Skipper. Lasse har seglat i hela sitt liv. Från jolle i vikarna till havskappseglingar. SM. DM. många Gotland Runt, Lidingö-, Tjörn- och Ornö Runt. Och fler kommer det att bli!

Christian
Christian Tingström

Läs mer om Christian

Fördäck/Mastkramare. Har alltid varit en segelnörd! Seglat massor av farkoster från Optimist till 130’ Segelyacht.
Korsat oceaner vid ett flertal tillfällen och sett massor av vackra öar. Christian är sjökapten och har 12 år i handelsflottan och många race med sig i bagaget.

Johan
Johan Stolpe

Läs mer om Johan

Coach fördeck på FLYT. Har försörjt sig på kappsegling i NordAmerika under fem år. SORC Southern Ocean Racing Conference. Miami – Montego bay (Jamaica), Newport – Bermuda Race på olika 40 -92 fotare, sedan fast besättning på heltid på minimaxin Congeer som styrdes av den legendariska Butch Ulmer. Annapolis – Newport, Block Island Race Week Marblehead – Halifax (Canada) mm. År 1989 – 1991 var Johan fast heltidsbesättning på 50-fotaren Champosa. VM för 50-fotare som seglades i en serie i Florida, Västindien, Newport Rhode Island, Stora sjöarna i USA, Japan, Tyskland och England varje år. Båten styrdes av bl a av John Kostecki, Paul Cayard, Hans Fogh, Bruce Nelson och Ken Read.

Joakim
Joakim Langner

Läs mer om Joakim

Vår väderguru! Taktik, strategi, väder, navigation. Uppvuxen i optimist, E-jolle och Trissjolle på Helgasjön i Växjö och i Blekinge. 10 SM i 606, 19 Gotland Runt varav två klassegrar och en andraplats doublehanded, nio 2Star Baltic varav en totalseger och fyra klassegrar, tre ORCi VM och två ORCi EM varav 12:a 2012 och klasseger 2004, fyra Fastnet Race, som bäst 12:a i klassen. Flera SM i havskappsegling, SM i Express, Öland Runt, Bornholm Runt, Hanöbukten Runt, Själland Runt mm…

Ulf
Ulf Camitz

Läs mer om Ulf

Ansvarsområde på FLYT: Trimmer. Ulfs seglingsintresse startade i unga år med att bygga egna båtar som alltför ofta sjönk eller gick sönder. Åtskilliga gånger fick pappa segla ut och hämta upp någonstans i skärgården. Utbildade sig sedermera till båtbyggare. Seglat två gånger över Atlanten. Ett flertal utmärkelser på SM, EM och VM. Två 2:a placeringar på Gotland Runt. Ulf har även jobbat som segelmakare med Micke Olesen (vår huvudskipper) som boss.

Thomas Sjöholm

Läs mer om Thomas

Taktik/Trim ombord på FLYT. Thomas är uppvuxen med moth-jollar på 70-talet. Han har efter det hunnit med åtta Express SM, åtta 606 SM, tre 606 NM, åtta Gotland Runt, ett antal 40-foot cuper, Tjörn Runt, Öland Runt, Antigua Race Week och Tobago Race Week. Seglade heltid på den Svenska båten Nicorette i bl a Cowes week, Fastnet Race, Sardinia Cup och Cape to Rio race. Var med i besättningen på Corel 45:an Investor när vi deltog i Midwinters i Miami och Key West. Vinster i Gotland Runt, Öland Runt, Channel Race, Fastnet Race och 606 NM. Seglat över Atlanten sex gånger och sammanlagt ca 100.000 sjömil i olika kölbåtar. Numer är Thomas även seglingsdomare.

Henrik Dahlin

Läs mer om Henrik

”Allt i allo” ombord på FLYT. ”Vad som helst bara jag bidrar till båtens fart”. Henrik är uppvuxen med segelbåt i familjen, optimist var första egna modell. Klubbseglingar, 24-timmars, Ornö Runt, Lidingö Runt och ett flertal Gotland Runt med 10:e plats i gruppen som bästa placering. Än så länge…

Tidigare race

ÅF Offshore Race 2019

FLYT bröt ÅF Offshore Race på grund av tekniska problem med masten.

Sällan har förutsättningarna att tävla runt Gotland varit så bra för en båt som FLYT. En Arcona 465 Carbon med riktigt schysst utrustning. Perfekt botten. Många och väldigt fina segel samt ett taggat gäng med mycket erfarenhet och höga ambitioner. Dessutom var vindprognoserna gynnsamma för de snabbare båtarna där FLYT ingår.

Vi startar i svaga vindar med klarblå himmel. Mestadels kryss ut från Stockholm i svag vind med mycket härlig publik längs med banan. När vi rundat Almagrundet ligger vi i absoluta täten och nu är det ännu mer gynnsamt för oss framöver. Vinden ska öka och det gillar vi.

Kring midnatt på söndagen ska vi ta in ett rev i storen. Det kärvar vid inrevningen och vinden ökar ytterligare. Då smäller vår fock av på mitten. Hälften blir kvar i förstaget. Den undre delen släpar efter båten. Efter stor möda och blöta fördäckare får vi upp den del av focken som gled ur förstagsprofilen. Den andra delen sitter kvar och är omöjlig att få ner så länge vi är på havet med vågor och mycket vind. 22 m/s hade vi på mätaren som mest. Vi seglar i två timmar för bara storsegel och försöker få landlä bakom Gotska Sandön men det fungerar inte. Nästa försök blir Fårö tre timmar senare och där lyckas vi skicka upp Adam i masten för att få ner det som är kvar av focken. Vi hissar nu en ny och seglar vidare.

Precis när vi skotat hem märker vi att riggen sitter lite löst i lä så vi kollar läget. Ett beslag som håller bärande ytterstag i riggen har lossnat! Om vi slår nu riskerar vi att masten går av. Vi överlägger och alla är överens om att vi måste bryta. Vi sätter kurs mot Herrvik. Det är så högt vi kan styra mot vinden utan att riskera masthaveri. Väl i Herrvik får vi vindlä och vi räddar både mast och segel. Besättningen mår bra – besvikna över att vi tvingats bryta – men tacksamma att inget värre hände.

Vi ligger senare vid kaj när det kommer in medtävlare som lägger sig bakom oss och tar ut ett par i besättningen som är rejält sjösjuka. De sitter på kajen och får varma kläder medan de matas. Under tiden noterar vi att båten har samma sorts mast som vi. Så vi frågar om vi kan få låna deras hydralpump till masten. Vi har lyft ur vår innan racet men det har inte dom gjort. Perfekt. På mindre än en timme har vi lagat masten så pass att vi kan ta oss hem ingen. För motor visserligen men ändå. Killarna på kajen piggnade till efter ett par timmar även om de var riktigt bleka i fejan.

Vi övernattar och sticker tidigt på tisdag morgon till Slite för att hitta diesel. Vi hinner bara gå av båten så träffar vi ett par fiskare som snabbt hämtar en liten lastbil som hade en stor dieseltank på flaket och på mindre än en timme igen hade det löst sig även här! Efter lunchfikat drar vi till Lauter på Fårö för att invänta lugnare väder så vi kan gå för motor hem till fastlandet. I skrivande stund ligger FLYT i Gustavsberg så att masten kan repareras.

Så, plus och minus med årets race..
Plus
Båten, segel, besättning, publiken, alla vänliga hjälpsamma människor, Harriet på Herrvik och maten från Högberga Gård!!

Minus
Masten strular, focken är obrukbar till följd av det och chansen till ett toppresultat försvann.

Bara att bryta ihop och komma igen. När vi surat klart sätter vi nya mål och kör vidare med samma ös.
Glad sommar så länge ☀️⛵️

Ornö Runt 2019

Ornö Runt 2019

11:a i klassen

140 båtar på startlinjen. Vi startar i sista startgrupp som en av de snabbaste båtarna enligt vårt mätbrev. Tyvärr för oss så är det vind snett framifrån men inte riktigt kryss på väg norrut. FLYT går nämligen som bäst på kryss eller läns över 5 m/s. Bra båthantering ombord med struliga vindar. Men samma för alla båtar så det är bara att kämpa. Rundar norra rundningsmärket och går sedan söderut men nu vind från andra sidan. Inte kryss nu heller. Efter några trixiga vägvinnande vägval får vi äntligen upp vår stora spinnaker och går som tåget ett tag. Till slut sköt vi ut på Mysingen söder om Ornö på ren kryss och tar oss fram fantastiskt fort jämfört med andra båtar. Avtagande vindar på slutet mot mål. Riktigt kul segling där vi hanterar FLYTs krafter och prestanda bra med gott humör. Slutade 11 i klassen. Längtar till bättre vindvinklar och mer vind. Då jädrar blir det åka av för vi är på gång! Nästa race ÅFOR runt Gotland den 30 juni.

Lidingö Runt 2019

Trea i klassen

FLYT startade med bra drag i seglen i helt fria vindar. Inga andra båtar stör oss på vår kryss i lätta vindar bort mot Fjäderholmarna och Högberga. Stor hejaklack och feststämning hos vår partner Högberga på höjden. Dock något för svaga vindar för att det ska vara helt perfekt för oss. När vi rundar vid Duvholmen ökar vinden något och vi är mycket nöjda med både båtfart och manövrar. Tyvärr dör vinden helt vid Djursholm och vi med flera hamnar i bleke i någon timme. Vinden kommer åter och vid målgång är det bra tryck igen. Vi seglar hem båten till Gustavsberg och avslutar med en skön regattamiddag.

Ornö Runt 2019

ÅFOR 2018

Femte snabbaste båt

En helt nybyggd FLYT går ut i sitt första race någonsin. Teamet har bara hunnit träna ett par timmar tillsammans. Vi har en tight och en händelserik segling genom skärgården, vi seglar om många båtar och det är mycket trångt mellan varven. När vi passerat Almagrundet utanför Sandhamn och sätter fart mot sydligare breddgrader med Spinnakern i fullt blås ända ner till Honburgen ligger vi konstant mellan 16-23,2 knop! FLYT surfar och har ett enormt driv i medvinden och vågorna som är meterhöga. Bättre än att vara på Tivoli! Vi rundar Alma på hemvägen kl 09.52. Lasse sätter fartrekord  i gryningen ute på Gotlands hav; 23,2 knop i härlig läns. Efter 47 timmar seglade vi in som femte båt över mållinjen i Sandhamn. Vilken jäkla känsla!! Femte snabbaste båt. Sexa i SRS A-klassen och som nr 13 på totalen efter omräkning enligt gällande mätregler. 237 båtar deltog i racet, 46 bröt. Lika nöjda som vi är med vår insats, lika revanschsugna är vi så här dagarna efter. Vi gratulerar Du Soleil som tog hem totalsegern i ÅFOR 2018.

Kommande race

2020

Just nu planerar vi för fullt vilka race vi ska delta i under nästa år. Uppdatering inom kort. Men for sure, ÅF Offshore.

Under tiden – följ oss gärna på Facebook →